ENT3R og PISA-undersøkelsen – et innlegg av Sigrid Rønneberg, student NTNU

ENT3R og PISA-undersøkelsen – et innlegg av Sigrid Rønneberg, student NTNU

Sigrid Rønneberg er 22 år, studerer fysikk og matematikk på NTNU og er aktiv i mentorordningen ENT3R i Trondheim, både som mentor og som medlem av ledergruppa. Hun taler i dette engasjerte innlegget varmt for ENT3R ordningen som virkemiddel for bedre resultater  i realfag og tar for seg en rekke av resultatene fra og reaksjoner på undersøkelsen. Her følger hennes innlegg som vi har gjengitt i sin helhet:

Denne uka fikk vi resultatene fra PISA-undersøkelsen, og de kan virke nedslående. Media er full av kritikk, og politikere argumenterer for ulike syn. Jeg har lest gjennom noen av artiklene og kronikkene, og har lyst til å dele mine egne synspunkter rundt noen av utsagnene, og hvordan vi i ENT3R gjør et arbeid for å snu utviklingen.

ENT3R er et studentdrevet nasjonalt prosjekt for realfagsmotivasjon, som drives av Nasjonalt Senter for Realfagsrekruttering, og som nå befinner seg på 17 ulike utdanningsinstitusjoner i Norge. Vi ansetter realfags- og teknologistudenter som mentorer for en fast gruppe elever i 10. trinn eller på vgs, og disse gruppene møtes hver uke til samme tid på et fast rom på universitetet eller høyskolen. Som mentor har man en rolle mellom venn og lærer, og er derfor i en unik posisjon for å hjelpe elevene å finne ut hva de vil, og å vise at de som studerer realfag ikke passer inn i stereotypene, og at det ikke er så vanskelig som de tror. Elevene kommer tett innpå en studenthverdag, og får mulighet til å spørre om hva de vil. Vi som studenter har kanskje en ny måte å forklare ting på, og på den måten kan de også skjønne faglige problemer som de ikke har fått forklart i klassen.

Det å jobbe med ungdom og få følge dem gjennom et år er en helt spesiell opplevelse. I ENT3R får jeg muligheten til å vise de som kommer det jeg driver med, hva jeg studerer og hvorfor, og jeg har innflytelse på hva elevene tenker om realfag. Vi trenger flere ingeniører, og jeg gjør et viktig arbeid for å få til dette.

Det tallene viser er at én av fire, nesten faktisk én av fem elever, ligger under kritisk nivå i matematikk. – Torbjørn Røe Isaksen, kunnskapsminister (H) (http://www.nrk.no/1.11394231)

De siste dagene har videoer av kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen som regner feil i brøk florert på internett og sosiale medier. Dette er et godt eksempel på hvorfor ENT3R ble opprettet i 2010. Da, som nå, trenger vi flere elever og studenter innen realfagene, og at elevene får opp øynene for hvor spennende det er å jobbe med naturvitenskap og matematikk.

Alle elever har krav på individuelt tilpasset læring, også de flinkeste. Vi må ikke glemme dem. – Trond Markussen, President NITO (http://www.tu.no/karriere/2013/12/03/-larerne-bor-ha-60-studiepoeng-i-alle-fag-de-skal-undervise-i)

PISA-undersøkelsen slår fast at det er en mindre andel av flinke norske skoleelever enn i andre land. Trond Markussen er bekymret, og mener at de flinke elevene faller ut av skolen. ENT3R er et flott tilbud for de som vil ha mer realfag enn det de får på skolen, eller som syns det er kjedelig i timene og som vil ha mer utfordringer. Mentorene våre er engasjerte, og vil hjelpe de enkelte elevene til å utforske det som de syns er spennende i realfagene. Om det er sannsynligheter i poker, hvordan en fotball skrur i lufta (les Magnus-effekten) eller hvordan du kan lage din egen håndkrem på kjøkkenet.

Skal du lære vekk matematikk, må du ha skjønt det selv. – Erna Solberg, Statsminister (H) (http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article8735521.ece).

Både den rødgrønne regjeringen og den blåblå regjeringen har stort fokus på lærerkvalitet, både med ny lærerutdanning og med etterutdanning av lærere som er ferdigutdannet. De er ute etter lærere med engasjement og kunnskap, og hvem er da bedre enn realfags- og teknologistudenter på universiteter og høyskoler? I vår hadde vi 30 ledige stillinger som mentorer som skulle fylles, og vi fikk inn mer enn 200 søknader. Vi har høye krav om fag og krav om karakterer, og det er absolutt ikke noe problem å finne kvalifiserte søkere. Fra disse plukket vi ut de mest engasjerte, og jeg håper noen av oss starter i skolen etter endt utdanning. Jeg tror studenter med erfaring fra ENT3R hadde vært en flott ressurs i norsk skole.

Undersøkelsen peker på den indre motivasjonen. Den er kanskje ikke god nok hos alle elevene. Vi må gi lærerne mulighet til å tilpasse undervisningen, slik at elevene kan få oppleve gleden ved faget. – Steffen Handal, nestleder i Utdanningsforbundet (http://www.nrk.no/norge/orker-ikke-jobbe-nok-med-matte-1.11394480).

PISA-undersøkelsen sier også at elever i norsk skole ikke jobber med oppgaver de syns er vanskelige, og gir opp tidligere enn elever i andre land. Dette er ikke min erfaring. Jeg har mange elever i mine mentortimer som sitter med oppgaver lenge etter at jeg ville gitt opp, og som nekter å få høre svaret. De vil nemlig løse oppgaven selv, og det er ikke alltid like lett. Jeg tror ikke vi har problemer med at elevene er late eller at lærerne er dårlige, jeg tror bare at det er vanskelig å få sett alle elever slik de bør ses i skolen. Men det er derfor vi har tiltak som for eksempel ENT3R.

Så bruk oss for alt vi er verdt! Vi er her og vi velger å bruke tiden vår på dette fordi vi mener det er viktig, fordi vi brenner for å vise engasjement for realfag, og fordi vi ønsker å bringe dette videre. Meld deg på, møt opp i mentortimene og ta kontakt hvis du lurer på noe. Hva som helst. Vi er her for å hjelpe.

Om tre år kommer en ny PISA-undersøkelse. Ny sjanse, nye muligheter.

Sigrid Rønneberg

Mentor og arrangementsansvarlig, ENT3R Trondheim

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommenter