Industridesign

Industridesign

Norges fremste industridesignere, Einar Hareide og Bård Eker, var våren 2012 invitert til å presentere industridesign på HiBu (Høyskolen i Buskerud) på Kongsberg. Begge driver egne kjente velrenommerte prisbelønnede firmaer: Hareide Design og Eker Design.
Det var Tekna Kongsberg avdeling som inviterte til disse to spennende foredragene.

Einar Hareide var førstemann ut. Se hans foredrag:

God industridesign vil ofte være en forutsetning for at produkter lykkes og industridesign har både stor kulturell og næringsmessig betydning. Fagområdet fokuserer på formgivning, utvikling og planlegging av industrielt framstilte produkter, som omfatter alt fra sportsbiler til hverdagsprodukter. God industridesign kreves for å skape brukervennlige, nyttige, funksjonelle og engasjerende produkter.

Et av produktene til Hareide Design

Designet av Hareide Design for Volvo i 2009. (Copyright: Hareide Design)

Med sine tekniske kunnskaper og visuelle evne kan industridesigneren bestemme konstruksjon, materialer, funksjoner, form , farge, dekor og overflatebehandling av serieproduserte produkter.

Globalisering og ”demokratiseringen” av produksjonsprosessen har ført til at man i dag kan produsere alt over alt, og som oftest til en lavere kostnad i et annet land. Dette har ført til at det blir vanskeligere for en bedrift å basere sin identitet på tradisjonelle målbare områder som teknologi, sikkerhet, sportslighet, kvalitet og luxus, da dette er kunnskap som lett kan kjøpes. Derfor er det viktig å skape helhetlige produkter som ikke bare taler til hjernen, men også til hjertet. Og her kommer industridesigneren inn i bildet.

Einar Hareide vektlegger at alle produkter skal fungere godt både i det menneskelige og det tekniske perspektivet. Han er opptatt av å ha langsiktighet slik at produktene får nødvendig inntjening, samtidig som man har respekt for historien. Han snakker om visuell konsensus, designkvalitet og om stolthet. Han eksemplifiserte med utvalgte produkter og prosjekter.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommenter