Realfagsparadokset – om hvorfor ungdommen velger bort utdanning innen realfag

Til tross for behovet for kompetanse, høye lønninger og mulighet for selvrealisering, velger ungdommen likevel å studere noe annet enn realfag.  Det må være lov å studere hva man vil, men valg av utdanning må ikke skje på feil grunnlag i alle fall, skriver Dekan Knut Fægri og Instituttleder Morten Dæhlen ved UiO. Billig, markedsstyrt utdanningstilbud er vinneren og realfagsutdanningen sliter med traurig image, dårlige fysiske rammevilkår, problemer med å oppdage og ta vare på undervisningstalentene og  askrekkende praksiskrav. Les hele artikkelen her

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

en kommentar to Realfagsparadokset – om hvorfor ungdommen velger bort utdanning innen realfag

  1. Dag Waaler sier:

    Paradoks? Tja. Paradokset er i så at (unge) mennesker velger med hjertet heller enn hjernen. Og det vet vi jo: status, drømmer, spenning, følelse av deltagelse, umiddelbare uttellinger, etc. er ofte langt viktigere grunner til å velge enn påviselige konsekvenser. Og det gjelder også de «gode» hodene. Vi spiller Lotto, gjør vi ikke?

    For å få de gode hodene til velge realfag må realfag altså i større grad oppleves å kunne oppfylle drømmer, gi status, spenning, mening, etc. Til det trenger man forbilder, å se opp til, beundre, la seg inspirere av. Og her er, som Fægri og Dæhlen skriver, læreren en opplagt kandidat. Men så, for at også læreren skal føle mening, status, glede, osv. i sin gjerning, så må hun/han gis tillit, og ikke reduseres til en samlebåndsarbeider som skal oppfylle politiske (del)mål.

Kommenter